Pages

Tuesday, November 22, 2011

Yang lalu, biarlah berlalu

Salam.

Selamat sejahtera kepada yang bukan muslim. Kali ini, saya ingin berkongsi dengan pembaca mengenai sebuah buku yang dipinjam kepada saya. Buku ini dipinjam kerana saya yang terlalu sedih lantaran kehilangan seorang sahabat baik yang sangat akrab dengan saya.

Buku : La Tahzan 1
Penulis : Dr. ' Aidh bin 'Abdullah Al- Qarni
Penterjemah : Noraine Abu

Tajuk ke 2 : Yang lalu, biarlah berlalu.

Mengingati masa lalu dan menghadirkan kembali dalam kehidupan kita sekarang, kemudian bersedih di atas kedukaan dan kegagalan di dalamnya merupakah suatu tindakan yang bodoh dan gila. Itu sama ertinya dengan membunuh semangat membunuh harapan dan menghalangi orang untuk menjalani kehidupan seadanya.

Bagi orang yang berfikir, peristiwa masa lalu akan dilipat dan tidak akan dilihat kembali. kita harus mengurung dan melupakannya di dalam penjara, mengikatnya dengan tali yang sangat kuat agar tidak dapat keluar melihat cahaya. Kerana bagaimanapun, berbagai peristiwa tersebut hanyalah sebahagian dari masa lalu dan sekarang semuanya telah berakhir.

Dengan demikian, tidak ada lagi kesedihan, kedukaan dan kegagalan lain. Semuanya tidak akan dapat berulang dan hidup kembali, kerana ianya memang sudah tiada.

Janganlah anda hidup di dalam mimpi- mimpi buruk masa lalu, atau di bawah bayang- bayang kesedihan masa lalu. Angkatlah diri anda dari fantasi tersebut! Apakah anda menginginkan berbagai musibah dan pengorbanan tersebut berulang kali? Apakah anda mengharapkan matahari kembali ke tempat asalnya, bayi ke perut ibunya, air susu kembali ke payudara si ibu, dan air mata ke dalam kelopak mata, padahal semuanya hanya akan mengalirkan kembali air mata anda?

Dengan kembali ke masa lalu, bererti anda akan merasakan kembali keresahan. Masa lalu tak ubahnya seperti api yang terus membakar dan melemparkan diri ke masa lalu dan hal tersebut merupakan keadaan yang sangat menyedihkan, sekaligus menakutkan.

Membuka kembali lembaran masa lalu hanya akan merosakkan suasana yang ada dan menyia- nyiakan perjuangan yang selama ini sudah dilakukan. ALLAH s.w.t. telah mengingatkan kita dengan umat pada masa lalu serta apa yang telah mereka perbuat :

itulah umat yang telah lalu ..... (Al- Baqarah : 134)

Semuanya telah berlalu dan tidak akan berulang kembali dan tidak ada manfaatnya memutar roda sejarah sekadar untuk melukiskan bencana pada zaman itu.

Orang yang berusaha kembali ke masa lalu, adalah tidak ubah seperti orang yang menggiling tepung, padahal dirinya sendiri tergiling di dalamnya. Ada ungkapan nenenk- moyang kita dahulu yang patut direnungkan oleh orang yang menangisi masa lalu : "Janganlah kalian mengeluarkan mayat- mayat itu dari kuburnya."

Dalam sebuah riwayat diceritakan bahawa terdapat segolongan orang yang mengerti bahasa binatang. Orang- orang tersebut bertanya kepada keldai : "Mengapa engkau tidak mahu merenungi apa yang telah berlalu?" Keldai itu menjawab : "Kerana aku tidak suka akan kebohongan."

Bencana dapat menimpa apabila kita lemah menghadapi masa kini dan menyibukkan diri dengan masa lalu. Kita mensia- siakan keindahan istana yang kita miliki dan mempertaruhkan semuanya demi sebuah penampilan masa lalu yang telah usang. Padahal, seandainya seluruh manusia dan jin bersatu untuk mengembalikan semua hal yang telah berlalu, nescaya mereka tidak akan mampu melakukannya, kerana pada dasarnya semuanya adalah mustahil.

Manusia sebenarnya tidak perlu melihat masa lalu dan memalingkan wajahnya ke belakang, kerana angin akan terus berhembus ke depan, air mengalir ke depan, setiap khalifah akan berjalan ke depan. Oleh sebab itu, janganlah menyalahi sunnah kehidupan.


InsyaALLAH, akan saya sambung kembali dengan tajuk seterusnya. Di kesempatan ini, saya harap pembaca dapat sedekahkan Al- Fatihah kepada arwah Mohd Zakirin Mohd Zain. Semoga ALLAH merahmati kita semua. Amin.

p/s : Ya ALLAH, kuatkanlah hati hambamu ini. Hanya kepada Engkau kami sembah, dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus.

1 comment:

  1. will you forget your past? bukan ke kalau boleh org semua nk kembali ke masa lalu,nk betulkn & padamkan kesilapan mereka...

    ReplyDelete

Dengan Nama ALLAH